Verminder werkdruk voor leraren met Lento 1-op-1 Compleet

Je werk als docent waar je een paar jaar geleden zo enthousiast aan begonnen bent, maakt je nu niet meer zo blij als eerst. Je ziet er zelfs tegenop om naar je werk te gaan.

 

Minder werkdruk in het onderwijs? Lagere werkdruk voor leraren? Is dat überhaupt wel mogelijk? Hoe zorg ik ervoor dat ik mijn werk weer leuk ga vinden?

 

 

Stressen over alles wat moet

Als je wakker wordt, bedenk je meteen dat je vandaag wéér zo’n drukke dag aan komt en hoop je maar van ganser harte dat er niet nóg meer werk bij komt… Je hebt 6 lesuren, waarvan 3 aan heel drukke klassen. In je éne tussenuur heb je een overleg met een vrij vage werkgroep en in je laatste vrije uur wil je veel nakijkwerk doen, daar mag niets tussen komen. Geërgerd merk je dat je hartslag al omhoog schiet voordat je je bed uit bent.

 

Het lukt niet goed om prioriteiten te stellen

Kom je eindelijk aan je nakijkwerk toe, en dan lopen er weer een paar leerlingen binnen. Puf, wat nú weer, denk je. En gelijk voel je je schuldig, want was jij het niet die zei: Voor de glimlach op het gezicht van mijn leerlingen, daar doe ik dit werk voor!

 

Doe je het wel goed als docent?

Je voelt je soms alleen of zelfs eenzaam. Nu je bent afgestudeerd is werkbegeleiding niet vanzelfsprekend meer. Ja, je wílt het wel, nog eens een lesobservatie of gesprek afspreken met een collega, maar alle leraren hebben last van werkdruk. Het duurt wéken voordat je een datum kunt prikken. Ondertussen voel je je vaak onzeker of wat jij doet, wel goed is.  Soms heb je gewoon een echte rotdag, maar om daar nu bij je collega’s mee aan te komen… En dan hou je je maar weer groot.

 

Het docentschap gaat je steeds meer kosten

Vaak kom je doodmoe thuis en daar duik je het liefst op de bank om bij te komen van alles.

 

Hoe zou het voor je zijn als …

... jij weer een blije, trotse docent mag zijn!

  • Je weer blij wakker wordt met de gedachte aan je werk op school: jippie, er weer tegenaan!
  • Je op het werk gewoon lekker bezig bent, relaxed en met voldoende rust, waarin je gezellige momenten met je collega’s en leerlingen hebt
  • Je vooral bezig bent met hele fijne dingen
  • Je op een fijne manier met je collega’s kunt praten en je kwetsbaar op durft te stellen
  • Je tijd kunt nemen voor professionele ontwikkeling
  • Je na een werkdag je werk echt los kunt laten

 

Schrijf je nu in voor het 1-op-1 Compleet traject

Dit is een diepgaand traject van 8 gesprekken en aan het eind van dit traject ga jij naar huis met resultaten als:

  • ’s Ochtends opstaan, ontbijten en de krant lezen/ tijd nemen voor je naasten, zonder vervelende stressgevoelens
  • Weer echt zín in je werk hebben en gemotiveerd zijn
  • Rust en ontspanning in je dagprogramma
  • Je stelt prioriteiten, zodat je vooral datgene doet waar jíj kwaliteiten en interesse voor hebt
  • Je hoeft je niet meer te haasten - alleen nog gezónde stress voor jou!
  • Je hebt goed contact met (enkele) collega’s en werkt samen op een fijne manier
  • Je hebt vertrouwen in jezelf en je leerproces, zodat je niet meer van je stuk raakt als er iets niet zo goed gaat
  • Je gaat groeien als professional en ook jij wordt één van die ervaren docenten, waar je nu weleens tegenop kijkt!
  • Na een werkdag heb je nog energie over voor andere dingen

 

 

Voor dit traject is jouw investering €995. Desgewenst kun je dit in 4 deelbetalingen van €255 verdelen.

Liever iets minder uitgebreid om eerst te kijken of het bij je past? Kijk dan of het Lento 1-op-1 starttraject is wat je zoekt.

Praktijkervaring

"Ik voelde me gezien en begrepen door Dingena. Vanaf het eerste gesprek voelde ik me gehoord. Dit was voor mij zichtbaar door de non-verbale communicatie maar ook door de gerichte verdiepende vragen die gesteld werden.

In de gesprekken kwam Dingena d.m.v. vragen en toevoegen van informatie regelmatig op een dieper niveau van communicatie. Dit maakte dat ik regelmatig weer verrast was over wat het gesprek oplevert. Dingena, je bent vriendelijk, empathisch en geeft degene die tegenover je zit echt het gevoel dat diegene op dat moment het belangrijkste verhaal te vertellen heeft en dat dit verhaal er echt toe doet. Je weet veel, hebt veel kennis en weet dat op het goede moment in te brengen!" R.P.

 

 

Wat is werkdruk in het onderwijs?

Er wordt altijd gezegd: werkdruk is een subjectief begrip. Iedereen ervaart het anders. In het onderwijs is dat net zo.

Waar de één het geweldig vindt om naast het lesgeven zoveel mogelijk andere activiteiten te organiseren, worstelt de ander zo met het lesgeven zelf, dat er geen ruimte en energie overblijft. En waar het ene team fijn in een aanstekelijke flow zit met elkaar, kan het andere team elkaar omlaag halen en bedrukt in hetzelfde blijven hangen. De ene mens is gewoon de andere niet. Waar de één het geen enkel probleem vindt om ’s avonds achter de laptop te zitten, kan de ander het een bron van stress vinden. Waar de één floreert in een team, kan een ander het ervaren als een wespennest. En waar bij de ene school een heldere communicatiestructuur bestaat en mensen fijn samenwerken, kan een andere school last hebben van stroef lopende processen die veel energie wegzuigen. Als docent kun je je (vruchteloos) verzetten tegen een bepaalde visie en het systeem van jouw school.

In hoeverre jij werkdruk ervaart, is een optelsom van je zelfbeeld, je eigen overtuigingen, je vaardigheden om met complexiteit om te gaan én de mate waarin je je kunt vinden in, en omgaat met het systeem van de school.

 

Hoe verlaag je werkdruk in het onderwijs?

De ervaren werkdruk en de werklast in het onderwijs, die liggen hoog. Coaching kan bij uitstek een manier zijn om een pas op de plaats te maken en het jezelf te gunnen dat je je grenzen hebt; en dé manier te vinden om binnen die grenzen jouw bijdrage te leveren.

Daarvoor is een eerlijke blik op je werklast (dus alles wat je concreet doet) en een dieper inzicht in je eigen vaardigheden en gedachten (wat vind je er eigenlijk van, wat kun je aan en wat wil je) nodig. Want soms is het té zwaar, omdat je geen nee durft te zeggen, omdat je de lat enorm hoog legt voor jezelf of omdat je aan het vechten bent tegen dingen die toch niet veranderen. Je kunt daardoor flink uit balans raken.

Ik ontwikkelde een gratis werkboek Timemanagement, waarmee je zelf alvast een begin kunt maken met het in kaart brengen van je werklast en beoordelen hoe hoog jouw werkdruk eigenlijk is. En keuzes maken in je activiteiten en planning. 

 

 

Veelgestelde vragen

Kan ik dit traject vergoed krijgen?

Mogelijk wel! loop even langs bij je teamleider of personeelsmanager. Als je kunt aangeven dat je aan je persoonlijke ontwikkeling wilt werken door het volgen van een coachtraject, zijn er vaak mogelijkheden voor je werkgever om je traject te vergoeden vanuit het opleidingsbudget.

 

Waar vinden de coachgesprekken plaats?

De gesprekken vinden plaats in een gespreksruimte die ik daarvoor gebruik, dat zal over het algemeen bij mij aan huis zijn. Ruim, rustig en coronaproof. Het adres vind je op de contactpagina.

 

Kunnen de coachgesprekken digitaal?

Vanwege de diepgaande aard van de gesprekken en mogelijke oefeningen zijn de gesprekken face-to-face, met hooguit 1 of 2 gesprekken online bij wijze van uitzondering in bijzondere omstandigheden.